شناسهٔ خبر: 81932 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان جهانی هواشناسی:

حال اقیانوس‌ها خوب نیست

اقیانوس‌- آب- دریا سازمان جهانی هواشناسی در گزارشی که به مناسبت روز جهانی اقیانوس‌ها منتشر کرده، نسبت‌به افزایش بی‌سابقه سطح آب، دما و اسیدیته شدن اقیانوس‌ها هشدار داده و عمده آن را محصول فعالیت‌های زیان‌بار انسانی دانسته است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی- آب‌‌های شور ۷۱ درصد از سطح کره زمین را پوشانده‌اند. ۳/۱ میلیارد کیلومتر مکعب از این میزان را اقیانوس‌ها تشکیل می‌دهند. پهنه‌های آبی بزرگی که تخمین زده می‌شود، زیستگاه بیش از دو میلیون گونه آبزی هستند.

سازمان جهانی هواشناسی(WMO)، در هشتمین روز ژوئن، همزمان با "روز جهانی اقیانوس‌ها"، گزارشی در وبسایت خود منتشر کرده و ضمن هشدار نسبت‌به پیامدهای زیان‌بار فعالیت‌های انسانی در این پهنه‌های آبی وسیع، می‌گوید، فعالیت‌های انسانی، تنش بی‌سابقه‌ای را بر اقیانوس‌ها تحمیل می‌کند؛ اقیانوس‌هایی که نقشی پررنگ در تنظیم اقلیم و آب و هوای جهانی دارند و غذا و معیشت میلیاردها انسان را فراهم می‌کنند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نقش اقیانوس‌ها در تنظیم اقلیم جهانی را حیاتی خوانده و از این پهنه‌های آبی بیکران به‌عنوان ریه‌های زمین و بزرگترین منبع جذب کربن یاد کرده است.

اکنون، بیش از ۹۰ درصد از انرژی مازاد که به دلیل غلظت گازهای گلخانه‌ای راهی برای خروج از جو زمین ندارند، جذب اقیانوس‌ها می‌شوند. نتایج و یافته‌های گزارش WMO State of Global Weather نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۹ میزان گرمای اقیانوس‌ها و میانگین سطح آب‌های جهانی به بالاترین میزان خود رسیده است.

دبیرکل سازمان ملل، همچنین در پیامی با اشاره به اینکه امروز سطح آب‌های جهانی به دلیل تغییر اقلیم در حال افزایش است، این امر و پیامدهای ناشی از آن را تهدیدی برای زندگی و معیشت مردم در کشورهای کم‌ارتفاع، شهرهای ساحلی و جوامع سراسر جهان خوانده و آورده است: اقیانوس‌ها اسیدی‌تر می‌شوند و تنوع زیستی دریایی و زنجیره‌های غذایی ضروری را به خطر می‌اندازند.

به عبارت دیگر، این روزها، ریه‌های سیاره ما حال و روز خوبی ندارند و توانایی‌های آن‌ها برای کاستن از تغییرات آب و هوایی در حال کاهش است. اسیدی‌‌شدن اقیانوس‌ها شرایط را برای حذف اکسیژن از آب فراهم می‌کند و گرم شدن آن، تغییرات چشمگیری در اکوسیستم‌های دریایی و رفاه افراد وابسته به آن‌ها در پی دارد.

هیئت بین‌الدول تغییر اقلیم نیز در گزارشی ویژه با عنوان، "اقیانوس، کرایوسفر و تغییر اقلیم" به بررسی تغییرات دمای اقیانوس‌ها پرداخته و آورده است، از سال ۱۹۹۳ میزان گرم شدن اقیانوس‌ها بیش از دو برابر شده و تناوب امواج گرمایی دریایی، شدت بیشتری گرفته است. افزون بر این موارد، افزایش سطح آب دریاها، از بین رفتن یخ دریا، افزایش توفان‌های مکرر و وقایع شدید آب و هوایی از دیگر خطرات اقلیمی است که پیامدهای آن، جوامع ساحلی را متاثر تأثیر می‌کند. این گزارش به تفصیل به پیامدهای سیاست‌های کنونی پرداخته و نسبت به آنها واکنش نشان داده است.

متن کامل گزارش سازمان جهانی هواشناسی را اینجا بخوانید.

مترجم: علی آتش‌زر